.

Yeni AC-19 (Covid-19'dan Sonra) Döneminde Ne Yapacağız?



179   Kez Okundu 23   May   2020 Duyurular 0   Yorum


Corona virüsü ile ortaya  çıkan gelişmeler dünya çapında konaklama endüstrisi üzerinde büyük bir etki yaratacak gibi görünüyor. Bir başka deyişle corona virüsü nedeniyle seyahat edenler kriz sonrası alışkanlıklarından ne oranda değişik taleplerle konaklama endüstrisinin kapısını çalacak veya konaklama endüstrisi gerek korona virüsü gerekse konaklama ürünlerinde müşterilerine neler sunacaklar ki müşteriler seyahat alışkanlıklarını değiştirmeyecekler veya taleplerini artıracaklar ve sonuç olarak endüstri; bugün itibariyle katlandığı zararları minimize edecek veya gelecek dönemlerde de yatırımlarını kapitialize edebilecektir?

 

Önceki paragraftaki sorunun cevabı bugün itibariyle krizden sonra ne olacağından emin olmayan işletmeciler veya yatırımcılar tarafından kapatılan veya faaliyetlerine büyük oranda geçici de olsa son verilen endüstrinin geleceğini belirleyecek gibi görünüyor. 

 

Soruya verilecek iki cevabın da tutarlı yönleri mevcut. İlk cevapta; kriz nedeniyle evlerine kapanan  müşterilerin kriz sonrasında yoğun bir taleple endüstrinin kapısını çalacağı yönündeki tahmin önemli yer tutuyor. Diğer bir anlatımla, krizde evlerine kapanmak zorunda kalan tüketiciler krizin sonlanması ve/veya sonlanmasına yönelik işaretlerin ortaya çıkması ile cafeler, restaurantlardan başlayarak oteller ve tatil yörelerine yoğun bir şekilde akın ederek talep oluşturacağı ve baskıladıkları taleplerini tatmin için yoğun bir harcama yarışına girecekleri yönünde ki bu takdirde konaklama endüstrisinin (krizin çok uzun sürmemesi şartıyla) bu yıl dahi katlanılan zararlarını karşılayabilecekleri düşünülebilecek bir gelecek oluyor.

 

İkinci cevap ise bu kadar kesin ve hızlı bir kar realizesini öngörmüyor, daha açık söylemek gerekirse bugün itibariyle faaliyetlerini büyük oranda askıya almış olan konaklama endüstrisi ve endüstrinin yan sektörleri; müşterilerinin iş ve özel yaşamındaki alışkanlıklarını ve kriz sonrasındaki olası değişikliklerini tahmin ederek hizmetlerini yeni döneme uygun olarak yorumlama üzerinde çalışmalarını  ve müşterileri ile bağlantıda kalmanın yeni yollarını geliştirmelerini gerektiriyor. Bu ise ilk dönemdeki çözümlemenin oldukça ötesinde çalışmaları gerekli kılıyor. Dünya Sağlık Örgütü’nün Corona Virüsü ile yaşamaya alışılması ve etkilerin bir-iki yıl süreyle hissedileceğine yönelik açıklamaları da kriz sonrası talep patlaması olsa dahi yenilenmeyi zorunlu kılıyor.  Endüstrinin her kademesindeki işletmelerin ve çalışanların kendilerini ve faaliyetlerini sorgulamalarını ve yeni duruma adapte etmelerini gerektiren bir yapı sözkonusu ise bu takdirde tepeden tırnağa bir dönüşüm için her kademede yapılması gerekenler konusunda bir çalışmanın içine girilmesi kaçınılmaz görünüyor. Bu da çokta kısa vadeli olmayan bir değişim ve dönüşümü zorunlu kılıyor.

 

Ufukta birçok zorluk görülmekle birlikte aynı zamanda Yeni AC-19 (Covid-19'dan Sonra) Döneminde yepyeni fırsatlar da ortaya çıkmıyor değil. Yatırımcıların 'fırtınada gezinirken kazananlar gibi” krizden çıkmalarına yardımcı olacak yeni stratejiler geliştirmeleri gerektiği de çok açık. Çeşitli sektörlerde enteresan fırsatların ortaya çıktığını söylemeye gerek olmamakla birlikte gerek maske gerek temizlik ve hijyen ürünleri ile kargo sektörünün Yeni AC-19 (Covid-19'dan Sonra) Döneminden inanılmaz ölçüde olumlu etkilendiği de dikkatlerden kaçırılmamalıdır.

 

Gıda ürünlerinde hijyen ve sunumun ön plana çıkmasıyla yeni dönemde bu konuda çalışmalar yapan firmalar kazançlı çıkacak gibi görünüyor. Sucuğu dahi el değmeden kargo ile eve getiren bir yapının yeni dönemde rakiplerine göre bir miktar önde olacağını tahmin etmek çokta güç değil. İnovasyon bu dönemin belirleyici unsuru olacak gibi duruyor.

 

Hizmet sektörü de bu inovasyon sürecinden etkilenmişe benziyor, bir çok otel yatırımcısının marka otel kavramına yönelmeleri ve bu noktada marka otellerin de anti bakteriyel döşemelik ürünlerini (duvar kağıdı, perde, çarşaf, vb) uygulama araştırmaları da buna işaret ediyor. Mevcut otellerin oda renovasyonlarını çok hızlı yapma yönündeki projelendirme çalışmaları da önümüzdeki dönemde bu yatırımların hız kazanacağını ortaya koyuyor. Burada amaçlananın tüketici gözünde farklılaşma algısı oluşturma olmakla beraber yeni hijyen uygulamaları ile birlikte sağlık konusunda özellikle konaklama ve yiyecek içecek sektörüne yönelik olumsuz düşüncelerden uzaklaşılmasını sağlamak amacı olduğu da aşikar. Müşterilerin  gözünde kurumun eski ve yeni halini yansıtacak reklam filmleri hazırlanıyor ki müşteriler; virüs sonrası  öncekinden farklı bir otel ya da mekana geldiğini düşünsün. Gerçekte hijyen ile birlikte kısa sürede yapılabilecek birkaç dokunuş ile farklı bir algı ortaya çıkabilecek yapıları oluşturmak mümkün. Burada yatırımcı ve işletmecilere düşen ise “mış gibi” değil gerçekte bu hizmeti doğru ve zamanında yapabilmek olmalıdır. Bu konudaki bütçeleri reel bir şekilde tesis etme yanında ve “Covid 19 ile oluşan durumda ürettiği mal veya hizmetlerde nasıl bir değişim yapılmalıdır ki, müşteriler bu virüsün etkilerinden korunduğunu düşünerek bu mal ve hizmeti talep edebilsin?” sorusu doğru bir şekilde yanıtlanarak işe başlamalıdır.

 

Ho-re-ca sektöründe bugün itibariyle yoğun olarak konuşulan “Yeni AC-19 (Covid-19'dan Sonra) Dönemi ne gibi değişiklikler getirecek? Yeni AC-19 (Covid-19'dan Sonra) Döneminde yepyeni fırsatlar da var mı?  Yeni  AC-19 Era'nın konukları / müşterileri kimler olacak? Yeni AC-19 (Covid-19'dan Sonra) Döneminde yatırımcı, işletmeci ve çalışanlar açısından yapılması gerekenler nelerdir?” sorularını yönelttiğimiz anket sonuçlarını bir hafta içinde tarafınıza iletiyor olacağız. Gelen cevapları derleyebildiğimiz kadarıyla birçok konuda enteresan cevaplar ile yatırımcı ve işletmecilere ışık tutacağına inanıyoruz.

Alya Araştırma Grubu